Kad se režanj češnjaka nosi u džepu, sprečava mučninu i nesvjesticu; kad se nosi pod kapom, otklanja migrenu koja se javlja kao posljedica uroka.
Rituali vlaške magije, kao i obredi za spravljanje napitaka i amajlija prastari su i potječu još iz poganskih vremena. Ipak, vračare u Timočkoj Krajini i istočnoj Srbiji ih još uvijek uspješno koriste.
I kod Vlaha se zna za “zle” ili “urokljive” oči. Vjeruje se da neki ljudi pogledom – uglavnom nesvjesno – mogu donijeti nesreću.
bajalice
Posljedice uroka su nervoza i svadljivost, što izaziva napete odnose u obitelji. Kad se to dogodi, Vlasi se obraćaju vračarama za pomoć. One prvo utvrđuju porijeklo zla, odnosno je li urok u pitanju. Vračara gasi ugljevlje i pita, a ako je odgovor potvrdan, žeravica pada na dno suda. Na isti način, traženjem odgovora od ugljevlja, sužava se krug oko krivca: određuje mu se pol, da li je susjed ili rođak, mlad ili star, debeo ili mršav … sve dok se ne dođe do imena. Tada počinje obred skidanja uroka, a baje se ovako: “Doletjela bijela ptica iz bijelog mora i donijela bijelo mlijeko u bijele Kljunić, pa pustila na bijeli kamen, crko, puko bijeli kamen, crko, puko ko dijete ureko, ako bude muško, ispuklo mu mudo, ako bude žensko, ispukla joj sisa, ako bude djevojka, otpala joj kosa, sve joj se druge podsmevale. ”
Vračare pomažu i kad ima duhova u kući. Tada uzmu bijelu svijeću, pronesu je kroz cijelu kuću, otvore vrata i glasno izgovore: “Napusti ovaj dom!” Ima i preventivnih bajalica, onih kojima se bacanje uroka sprečava. Voda se zahvati sušenom tikvom i baci na krov, a onda, dok se sliva, prihvati u posudu. Dodaju joj se bosiljak i tamjan i nad njom izgovara prigodna bajalica.
Ipak, najsigurnije sredstvo zaštite je češnjak. Ima posebno mjesto u etnomedicini i magiji Vlaha: on je začin i lijek, ali i oružje u borbi protiv zlih demona. Chen češnjaka na čelu porodilje štiti i majku i novorođenče od uroka. Treba ga nositi sa sobom i kad se pođe na put, jer štiti od đavola i zlih vila koje čovjek tom prilikom može sretne. Također, treba ga imati uz sebe i kad se prolazi pored groblja. Kad se režanj češnjaka nosi u džepu, sprečava mučninu i nesvjesticu; kad se nosi pod kapom, otklanja migrenu koja se javlja kao posljedica uroka. Kad bolest prođe, taj se čen baca u vatru ili rijeku, uz riječi: “Sa (kaže se ime bolesnog) rane na češnjak prešlo iu vatru došlo.”
Vijenac oko vrata
Vlasi vjeruju da češnjak donosi dobro ukućanima, pa ga, upletenog u vijence, kače o dovratak kuće. I tu postoje finese: kad je okačen s lijeve strane vrata, štiti od demona i donosi mir i sreću; okačen s desne, štiti kuću i njene stanare od neprijatelja iz okoline, sprečava svađe i osigurava i materijalno blagostanje. Vijenac češnjaka obješen u štali štiti životinje, au polju usjeve. Kad zaprijeti neka epidemija životinjama, ili nesreća usjevima, vijenac Priključno u štali ili u polju. Češnjak ima ulogu iu samrtnom času Vlaha. Vjeruje se da umirućem pred smrt treba okačiti češnjak oko vrata, da bi se tako zaštitio od demona koji ga mogu navesti da zaluta na putu do onog svijeta, i da se povampiri.
Ubojstvo nerođenog djeteta
Vračare mogu izazvati pobačaj tako što trudnici podmetnu izbajano koštunjavo voće. Ona, ako je neoprezna, pojede voćku i baci košticu u zemlju gdje ona istruli, a njoj istovremeno zamre plod u utrobi. Vlaške vračare često bajaju uz pomoć fotografija i lutkica u koje zabadaju igle, poput rituala vudu magije.